learning experiences

Leren doet ieder mens anders. Het ontwikkelen van een onderwijsklimaat waarin iedere deelnemer optimaal kan functioneren is een enorme uitdaging. Klaas Jan heeft ruime ervaring met het ontwikkelen van zogenaamde learning experiences. Zowel in hogeschoolcontext als tijdens studiereizen weet hij door de opdracht en de opzet een groot ontwikkeleffect te bereiken. Zowel bij studenten als bij professionals.

Studiereizen
In 2014 bedacht en organiseerde Klaas Jan de New York studiereis voor beroepsvereniging Prissma. Onder het thema ‘The Next Step’ werden professionals uitgedaagd om een next step te bepalen voor hun beroeps- of persoonlijk leven.

In 2011 ontwikkelde Klaas Jan voor Studievereniging SIM een studiereisconcept waar studenten in groepjes een interactief tentoonstellingsobject bedenken, ontwerpen, bouwen, programmeren en tentoonstellen. Sinds 2011 is elke herfstvakantie een groep van 25 studenten en 4 docenten afgereisd naar een Zuid Europees land om één week in een pressure cooker te werken aan de installaties.

Challengeweek
Opleiding Informatica van Hogeschool Leiden biedt tijdens de propedeuse challengeweeks aan waarin eerstejaars studenten kennismaken met de vier specialisaties. Voor Business Data Management bracht Klaas Jan het fenomeen challengeweek naar een volgend niveau door de week thematisch aan te kleden en de gamificatie-aspecten te versterken. Elke avond sloot het acht uur challengeweekjournaal de dag af.
Een trailer voor de aankomende challengeweek met beelden van vorig jaar is hieronder te bekijken.

Videocolleges
Opleiding Informatica van Hogeschool Leiden hanteert de ‘flipped classroom’ filosofie: studenten kijken in hun eigen tijd de theoretische colleges via weblectures en komen naar de hogeschool voor de werkcolleges waar ze intensief begeleid worden. Om de personal touch van de videocolleges wat te versterken heeft Klaas Jan een green screen gebruikt, waardoor de docent en de slides elkaar aanvullen.
Videocolleges vind je via Youtube

een voorbeeld: