Klaas Jan Mollema

#db2012 congres DB update 2012: informatieprofessional 3.0

Samenleven 3.0
Hans van Driel, Universiteit van Tilburg – fac. Geesteswetenschappen
Hans start met een vergelijking van de congreszaal met een collegezaal, waarin de mensen voorin anders zijn dan de mensen achterin.  Ik zit op rij 6. Wat zegt dat over mij? :)
Samenleving 1.0 is volgens Hans de herdenkingscultuur. Wij kunnen niet meer met het monument dan het aanschouwen. Enige aanpassing die we kunnen maken is Graffiti er opspuiten en dan houd het wel weer op.
Monument 3.0 vind je in Berlijn: Mahnmal Berlijn kun je alleen beschouwen door een luchtfoto te bekijken. Verder is het een onderdeel van de stad. Meer dan 2000 betonblokken, variërend in hoogte en je kunt er doorheen lopen – dat geeft een gevoel van desolaatheid/desorientatie. Het is dus een monument wat je de mogelijkheid geeft om op allerlei manieren te participeren.

1.0 vs 3.0 : schriftcultuur vs digitale cultuur; statisch vs dynamisch; eenrichtingsverkeer vs interactie; disciplinair vs multidisicplinair.
Allerlei instituties zitten in een dilemma. Politiek, omroepbestel, zorgsector, justitie, onderwijs, bibliotheek. Idealen zijn vergaan. Vanuit een ad-hoc-cratie wordt gereageerd op de huidige situatie.

In de 1.0 samenleving wordt gedaan aan kennis overdracht. Dokter, Docent, Dominee. Het is daarnaast een controle samenleving. We hebben angst om dingen los te laten. Onze controledwang uit zich in talloze dingen.
Het monument MahnMal Berlijn werd gebruikt door mensen om te lunchen. De 1.0 reactie van het gemeentebestuur was: bordjes met verordnung: ruim je rotzooi op.
Waarom zou je niet kunnen afstuderen op een TED talk, ipv de 1.0 schriftcultuur? De schriftcultuur geeft een hoop beperkingen. Auteursrecht, Betrouwbaarheid van Bronnen, Privacy. Vooral die laatste lijkt wat achterhaald. Eind 19e eeuw (NL 1950) [Lea Dasberg] leerden we privacy kennen. Een nieuw concept.
Samenleving 2.0 is een imitatiesamenleving. Een digitale variant van wat we fysiek al deden. Bibliotheken hebben hun fysieke vraagbaakfunctie, verplaatst naar online. Banken hebben digitaal bankeren. Maar het is niets anders dan imiteren. Klassieke innovatie dus: de radio werd ook geintimiteerd op de tv; de koets in de eerste auto.
We moeten naar 3.0: we moeten eigen-aardigheden creeeren. Het internet is een mooie metafoor: het dijt uit en krimpt en is dus flexibel. We leren informeler dan vroeger. De intiligentie is meervoudiger geworden. 3.0 is kennis delen.
Charles Leadbeater heeft een model:

Sander Duivestein
Sogeti en schrijver van The App effect
Mensen zijn ‘mensen van het scherm geworden. De computer is onzichtbaar geworden en onze zintuigen lijken te verbeteren door de extentions van apparatuur. De google bril bijvoorbeeld, die eind van dit jaar wordt uitgebracht: een infodisplay op je netvlies.
De kinect van Micosoft maakte het mogelijk om de human body als controller te gebruiker. Doordat de open source community de kinect kraakte, is Microsoft omgegaan en heeft ze een app aangeboden om de kinect te programmeren.
Nieuwe vormen zijn brain interfaces: typen wordt overbodig en dromen zichtbaar voor een ander.
Negatief APP effect: mensen zijn in 2020 verslaafd aan informatie. Nu al!
Positief APP effect: De waarheid ligt op straat. Anonymous en Wikileaks
Het systeem veranderd. 1.0 en 2.0 kan niet meer. Digitale subcultuur kopieert de 1.0. Digitale counter cultures vormen een tegenbeweging.
Het Louis C.K. expiriment toont aan dat je op een andere manier dingen kunt doen, dan in de 1.0 tijd. Louis nam zijn cabaretshow zelf op: kosten 250.000. Daarna verkocht hij het rechtenvrij door via internet voor een klein bedrag. Inkomsten 1.000.000.
Kodak (het Apple van de vorige eeuw) is kapot. Ondanks dat ze de digitale camera zelf hebben uitgevonden kon ze niet mee gaan met de digitale ontwikkelingen.

Web3.0 : van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank
Frank van Harmelen
Vrije Universiteit Amsterdam
Frank introduceert zichzelf als computer scientist. Health Warning! De motorkap gaat open! Wat zit er aan de binnenkant.
Hij gebruikt de metafoor van een omgevallen boekenplank om het web te duiden. De ontwikkeling web3.0 geeft computers een grotere rol: er onstaat een community tussen mensen en computers en de computer begrijpt waar hij het over heeft.
Om dit te realiseren moeten we ons indenken in een computer. Als je een tekst in chinese karakters ziet, dan weet je niet waar het overgaat, tenzij met is aangegeven welke content er staat. Bijvoorbeeld , (, , ).

Nu zijn de tags ook weer in het nederlands neergezet: dus moet je zorgen dat de namen van tags ook weer gestandaardiseerd zijn en in context staan van van een domein van woorden (bv door middel van een thesaurus).

Maar metaweb bestaat niet meer. Het is door heel veel geld opgekocht door Google.
Op andere plekken gebeurt het vormen van entiteiten rond data wel al langer: BBC World Cup; http://www.bbc.co.uk/music; de meeste klanten van reuters zijn computers; etc.
Er ontstaat zo langzamerhand een web van databronnen die door de pc leesbaar zijn en aan elkaar gematched worden. 25 miljard feiten zijn vastgelegd.

Tussen Google en Facebook
Peter Olsthoorn

Geschiedkundig journalist

Ontlsuiting van (digitaal) erfgoed met taal- en spraaktechnologie
Michel Boedeltje

Telecats
Vroeger keuzemenu’s makend voor telefoonsystemen. Nu spraakherkenning en andere ontwikkelingen die callcenters goedkoper en efficienter maken. Laatste ontwikkeling van het bedrijf is zoeken door beeld en geluidsmateriaal door middel van de computer. Ontstaan in de rechtbank, nu ook in digitaal erfgoedomgevingen toegepast. Stichtingen en verenigingen die opnames hebben van interviews met overlevenden van WOII, benaderden Telecats om dat materiaal ook doorzoekbaar te maken.
http://lategevolgenvansobibor.nl/; http://www.getuigenverhalen.nl; http://www.kampamersfoort.nl

Pauze
Een vruchtbare pauze: twee nieuwe spreekbeurten in de pijplijn + een gesprek met de redactie van Digitale Bibliotheek over de ontwikkelingen van TACIS en hun artikel over dit inititatief.
Sinds het artikel is er veel gebeurd. Vrijdag post ik hierover meer.

Social media – the next step
Jojanneke van den Bosch

Jojanneke geeft aan op welke manier je informatie kunt delen met behulp van social media. Door de informatie te verrijken en te zorgen dat je zichtbaar bent op de plekken waar de klant is.
Jojanneke weet me helaas niet echt te boeien door al haar vragen. Echter op een bepaald moment stelt ze wel een cruciale vraag: wie blaast de facebook pagina leven in op je werk? Hoe is social media georganiseerd binnen je organisatie. Zijn er afspraken (nodig?)?
Dat zijn inderdaad de vragen waarop zaken nog steeds vastlopen: niemand voelt zich ervoor verantwoordelijk.

[Hmmm. Ik wordt afgeleid door spam op de zoekactie #db2012 op twitter

]

Jammer dat de rest van haar betoog bestaat uit vragen en haar eigen meningen. Ik had hoge verwachtingen van Jojanneke. Volg haar al een tijd op twitter. Maar helaas blijft haar verhaal steken bij een soort Libelle gehalte zoals werd getwitterd.

Er ligt een e-book voor u klaar onder de grote eik in het park
Lucas Tielemans

Lucas wordt niet warm van 3.0, 2.0 of 1.0. Hij houd van 0.0: ECHT.
Met deze zin weet Lucas me direct geboeid.
Lucas vervolgt: de digitale wereld kent geen schaarste. Waar je in de echte wereld een orgineel van een stripboek of een schilderij voor bakken geld kan verkopen, kan dat niet met een tekening op twitter. Een tekening op twitter heeft geen gps afhankelijke data. Een schilderij wel! Dat is alleen maar bekijkbaar op 1 locatie.
Repudo is dat ook. Daar is digitale info schaars. Je kunt de data alleen zien als je op een specifieke locatie bent aangekomen.
Lucas weet Repudo wel aan te prijzen zeg: ‘je kunt als een willy wonka gouden wikkels plaatsen’. Cool!
Repudo bestaat een jaar. 69% van de geplaatste objecten wordt daadwerkelijk opgehaald.

Nieuwe ontwikkeling van Repudo is een e-book van Anne Frank waarbij je door Amsterdam moet reizen om je boek compleet te maken. 4/5 mei wordt het gelanceerd.


Subscribe to comments Comment | Trackback |
Post Tags:

Browse Timeline


Add a Comment


XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>